Half augustus maakt Google bekent dat zij in de komende dagen wereldwijd de update voor sitelinks gaan uitrollen. Wat houdt het in?
Sitelinks zijn de links die we, bij een zoekopdracht, onder de URL zien staan. Deze links geven toegang tot een specifieke pagina binnen een site. Vroeger zagen we deze links in één regel onder de URL staan. In de loop van de tijd heeft Google deze links doorontwikkeld en vanaf nu wordt wereldwijd de nieuwe update uitgerold. Wat is er veranderd en waarom?
Waarom sitelinks?
Mensen starten hun zoekopdracht vaak met een globale insteek, terwijl ze eigenlijk op zoek zijn naar specifieke informatie. Om sneller antwoord te kunnen geven op vragen van bezoekers experimenteerde Google met sitelinks onder de URL. Zeker voor grote en ingewikkelde sites bleken deze sitelinks uitstekend te werken. Bezoekers kwamen op pagina’s waar ze nooit eerder waren geweest en webmasters konden delen van hun site laten zien, die bezoekers niet makkelijk konden vinden.
Waarde sitelinks
De waarde van de sitelinks werd steeds duidelijker en Google verbeterde in de loop van de tijd de presentatie en kwaliteit van de sitelinks. Deze kan men nu ook via de Google Webmaster Tools (gedeeltelijk) beheren.
Wat is er anders?
Het belangrijkste bij de lancering van de nieuwe update is dat sitelinks nu volwaardige links zijn met URL en een korte regel tekst. Ook het aantal sitelinks wordt meer en gaat van acht naar twaalf. Daarnaast worden de ranking van de individuele pagina’s meegenomen in het algoritme van Google zodat relevante sitelinks hoger staan dan minder relevante sitelinks.
Het aantal sitelinks kan per zoekopdracht verschillen. Zo laat Google bij specifiekere zoekopdrachten meer sitelinks zien, omdat ze beter weten wat een bezoeker wil dan bij een globale zoekopdracht.
Deze wijzigingen worden deze periode wereldwijd uitgerold in alle talen en zijn zichtbaar in de nieuwere browsers zoals Chrome, Firefox en IE 7. Het doel van Google met deze update? Sneller en makkelijker bij de informatie komen waar je naar zoekt!
Bron: Google Inside Search