Aanbevelingen van bekenden en online klantenreviews blijken de consument het meest te beïnvloeden bij een online aankoopproces. Ruim 9 op de 10 consumenten vertrouwen op de aanbevelingen van bekenden en 7 op de 10 laten zich beïnvloeden door online reviews van andere klanten. Het consumentenvertrouwen in deze vormen van mond-tot-mondreclame, is de afgelopen jaren enorm gestegen. Reden te meer om te zorgen dat al je klanten een review achterlaten!
Online consumentengedrag
Onderzoeksbureau Nielsen doet regelmatig onderzoek naar het wereldwijde (online) consumentengedrag. Van 25.000 internetconsumenten uit 50 landen werd het internetgedrag vastgelegd, hieruit bleek dat aanbevelingen van bekenden (90%) en reviews van onbekenden (70%) de consument het meest beïnvloeden. Door een explosie van `door consumenten gegenereerde media’ is er een enorme groei te zien in het vertrouwen in deze twee vormen van reclame.
Meer online reviews genereren
Meer reviews is dus meer invloed op de consument. Kat in het bakkie zou je zeggen! Natuurlijk is het ergens heel gemakkelijk. Ga alleen niet zelf aan de slag met het schrijven van (iets te) positieve reviews maar laat dit echt over aan de consument. Uiteraard moet je deze wel even herinneren aan het schrijven van die review. Dat kan heel gemakkelijk door middel van een e-mailtje een aantal dagen na aankoop. Vraag de consument zijn/haar ervaring met het product te delen. Vaak zijn ze hier al snel toe bereid, zeker wanneer je ze nog een aantrekkelijke actie of korting biedt op een volgende aankoop. Grote kans dat je hiermee ook inspeelt op die aanbevelingen van bekenden!